Nebojím se koronaviru, bojím se paniky a lidské hlouposti.

Před pár dny mi zaskočilo v metru a začala jsem kašlat. Jedna paní si ode mě odsedla, druhá si zakryla tvář šálou a pár dalších lidí ji napodobilo. Všichni přitom po mně vrhli vražedným pohledem. Bránit se, že mi zaskočilo, mi přišlo zbytečné, tak jsem jen protočila oči a užila si, že mám najednou víc prostoru na nohy. Vduchu jsem si ale povzdechla nad tím, jak každý hned propadá panice. A to v té době, kdy se to stalo, ještě ani v Čechách nebyl žádný případ koronaviru potvrzený. Jenomže mediální masáž zafungovala. Cpou to do nás horem dolem, kamkoliv člověk koukne, vykoukne na něj koronavirus. Člověk, aby se už bál i otevřít ledničku. Teď, když už máme v ČR 21 potvrzených případů, se neodvážuju na veřejnosti ani smrkat... Což je pro člověka, který trpí chronickou rýmou jako já a teče mu z nosu 360 dní v roce, docela výzva. Jenže si chci ušetřit ty pohledy... A když už se musím vysmrkat, mažu si ruce antibakteriálnim gelem, přestože vím, že moje chronická rýma fakt neni nakažlivá, ani kdyby moji nudli někdo olízal...

Je to cítit ve vzduchu. Ta divná nálada. Ten divný pocit, když se někdo rozkašlá v metru. Taky to vnímám, taky mě to napadne. Ne proto, že bych si myslela, že se nakazím nebo je nakažený ten člověk vedle mě, ale proto, že to do nás hustí média horem spodem. Mediální masáž funguje. Panika propuká i přesto, že nám v těch stejných médiích pořád opakují, abychom nepropadali panice. Proč vlastně taky. Úmrtnost se stále drží na 2% a převážná většina lidí, kteří na to zemřeli, byli buď staří nebo nemocní, kteří by zemřeli, i kdyby dostali chřipku. Tisíce lidí se vyléčily. Jenomže to už nám v televizi neřeknou. To už v novinách nenapíšou. Proč? Protože špatné zprávy dobře prodávají. Už vám neřeknou, že Čína hlásí, že 50% nakažených virem bylo vyléčeno. Samozřejmě je také otázka, jestli co Čína hlásí, je pravda. Co ale pravda je, je fakt, že je koronavirus vlastně taková o trochu horší chřipka. Pokud jste mladí a zdraví, v podstatě se nemáte čeho bát. Pravděpodobnější je to, že vás zítra srazí autobus, než to, že se nakazíte. A rozhodně není pravděpodobné, že pokud se nakazíte, taky na to umřete. V mojí věkové skupině je "death rate" 0,2%... Bojím se každý den, že chytím chřipku a umřu? Ne. Bojím se, že mě srazí autobus? Ne. Proč bych se měla bát, že mě zabije koronavirus? Nebojim.

Chápu lidi, kteří jsou nemocní nebo staří. Tam už je to nebezpečí vyšší. Nad 60 let je to 3,6, nat 70 už to dosahuje 8% a nad 80% už jsme skoro na 15%. Ano, to už je děsivější. Jenomže nezapomínejme, že nad 80 už je pravděpodobnost, že umře člověk na rýmu, dost vysoká. A chápu, že máte strach o své blízké, třeba o rodiče, prarodiče, nebo o někoho nemocného v rodině a chápu to, ale tím, co tu píšu nechci říct, že se na to máte vysrat a nedávat si bacha... Co tím chci teda říct? Buďme opatrní, myjme si ruce (kdybysme to náhodou nedělali už před tím), jezme ovoce a nekejchejme na lidi. Pokud možno taky nejezděte do Wuhanu... a cestu do Itálie bych si taky rozmyslela. Zvlášť, pokud jste ze skupiny staří, nemocní nebo staří a nemocní... Není ale důvod k panice.Je důležité to sledovat a být opatrný, ale není to ebola. Díky bohu. Ebolu, která měla epidemii mimochodem poměrně nedávno, se podařilo aktuálně zastavit, takže potlesk a smekáme a doufejme, že už se nevrátí. Tohle mimochodem taky nikdo nikde ve zprávách nehlásil. Just sayin...


Takže ne. Nebojím se koronaviru. Co mě děsí je lidská hloupost. Chtěla jsem se vlastně věnovat jen tomuhle tématu, ale nějak se to zvrtlo v osvětu s názvem "calm the fuck down everyone". Aneb hezky česky: Hoďte se všichni do klidu a myjte si ruce. Hloupost lidí je totiž nezastavitelná. To je epidemie, která se šíří fakt diametrální rychlostí a bohužel na rozdíl od jiných epidemií, se nedá korigovat a ani případně zastavit. Průměrné IQ je totiž 100 a i ti, co mají pod, mají volební právo... Přijde mi ale, že v momentě, kdy se takhle něco vynoří, něco jako koronavirus, všem klesne IQ tak o 30 bodů, takže najednou i fakt chytří lidi, se začnou chovat jako hovada. Zářným příkladem je třeba veřejné lynčování lidí, kteří si dovolili jet lyžovat do italských Alp. Já jak jsem aktivní na twitteru, což není žádný tajemství, jsem třeba narazila na týpka, kterýho napadají lidi, že přitáhl koronavirus do Čech, protože byl na horách v Passo del Tonale. Ano, jeho žena si z Itálie přivezla koronavirus. Ne, její manžel a ani jedno ze 3 jejich dětí ho nemá. Co tedy uděláme? No jasně, ukamenujeme je. Protože přece vůbec nesejde na tom, že odjeli do Itálie v době, kdy lyžařská střediska v Itálii ještě nebyla rizikovou oblastí s výskytem nemoci. Najednou všichni zapomenou, že to není ebola, mor ani španělská chřipka. Připraví si kameny, ztratí veškerou empatii, vytáhnou vidle, tři dva jedna... a jde se lynčovat.

Druhým příkladem může být zoufalé vykupování trvanlivých potravin, ke kterému došlo ještě před tím, než se u nás koronavirus vůbec potvrdil. Lidé jako šílení začali vykupovat všechny potraviny a člověk si nemohl ani koupit těstoviny. Proč? Protože očividně koronavirus = zombie apokalypsa. Nakoupil ale dokonce i můj táta, přesně ze stejného důvodu, proč píšu tenhle článek. Nakoupil už asi před 3 týdny do zásoby, protože přesně věděl, že až vypukne panika, lidi začnou blbnout. Panika je ale to nejnebezpečnější na celé pandemii koronaviru. Není to ta nemoc samotná, ale ty následky. Ne zdravotní, ne tím, kolik lidí zemře, ale jaký dopad to bude mít politický, ekonomický, psychický... Italskou ekonomiku to třeba hodně poznamená a kdo ví, jestli bude schopná se z toho vyhrabat. A ta zbytečná panika tomu všemu vůbec nepomáhá. Elon Musk prohlásil, že ta panika je hloupá. Nemyslím si, že je panika hloupá, ale je rozhodně v tomto případě zbytečná. A je nebezpečná. Protože lidská hloupost je největší mor naší společnosti... Z hlouposti mám velký strach. Hlavně z toho, že se lidé obrací zády k sobě navzájem. Nedovedu si ani představit, co by se dělo, kdyby šlo o pandemii nemoci jako je ebola nebo mor. Ta představa mě děsí, když vidím, jak jsou k sobě lidé bezohlední už kvůli koronaviru. Je to upřímně k pláči. A kromě toho, že je to k pláči, tak je to ještě pěkně děsivý.

"Empathy may be the single most important quality that must be nurtured to give peace a fighting chance."
+ + +

A abych nekončila tak vážně, mám pro vás pár vtipných meme a obrázlů týkajících se nějakým způsobem koronaviru... a pár možná trochu na zamyšlení. Všechno to vlastně tak nějak souvisí i s hloupostí lidí... Nechci se tím nikomu vysmívat, rozhodně není vtipné, že na to někteří nemocní zemřeli, ale jsem správný Čech... beru vše s nadhledem a hlavně vše dokážu změnit ve vtip, i když je to něco ne zrovna komického. Tak snad se nikdo neurazí...:






And meanwhile in the Netherlands... asi došly roušky:

Co říci závěrem?
No, ještě naposledy. Buďme opatrní a ohleduplní, ale neposerme se z toho zase...
Hlavně nežijte ve strachu. Nenechte se tím strachem ovládnout... protože zaprvé to nemá smysl a pak nemáte ze života nic... a zadruhé k tomu vlastně pořádně ze statistiky ani není moc důvod. Ale i kdyby... i kdybych měla zítra zemřít, jsem ráda, že jsem na tomhle světě a že nejsem zavřená doma a neklepu se, že bude apokalypsa. Stejně na tom, co přijde, nic nezměním. Není důvod zbytečně ryskovat, ale ani panikařit.

Komentáře

Oblíbené příspěvky